joi, 23 februarie 2012

The Prestige (Prestigiul)

"Now you're looking for the secret. But you won't find it, because of course, you're not really looking. You don't really want to work it out. You want to be fooled."


Am văzut foarte multe filme de-a lungul anilor, însă puține au reușit să mă impresioneze profund. Filmele lui Christopher Nolan (cele pe care le-am văzut) se numără printre acele puține filme.
Când m-am apucat să urmăresc The Prestige nu știam că e făcut de Nolan, dar mi s-a părut că filmul seamănă pe alocuri ca stil cu Memento, astfel încât nu am fost deloc surprinsă când pe genericul de final a apărut numele lui Nolan, care a fost și regizorul și scenaristul filmului. După părerea mea, Nolan a revoluționat industria filmului. Stilul lui e total diferit față de cel al altor regizori. Filmele lui sunt imprevizibile, iar finalul te lasă mască. Memento, un alt film făcut de el începe cu sfârșitul și se termină cu începutul. Am vorbit destul despre Nolan (sau poate că nu; omul ăsta merită cu siguranță să se vorbească foarte mult despe el), așa că am să revin la The Prestige.

Nu am să spun prea multe despre acțiune, pentru că nici nu aș ști să o descriu prea bine. E un film de văzut, nu de povestit. Dar am să încerc totuși să spun câteva cuvinte și despre asta. The Prestige este povestea a doi magicieni și a rivalității dintre ei, care se întinde pe mai mulți ani. Acțiunea filmului nu se petrece în ordine cronologică. Pentru un privitor neatent ar fi destul de greu să plaseze fiecare scenă din film în timp. Dar nu e deloc greu să fii atent la filmul ăsta, pentru că pur și simplu acțiunea te prinde atât de tare încât nu-ți vine să-ți iei ochii de la ecran.
The Prestige este un film care se poate încadra în mai multe genuri, însă misterul e cel care îl definește. De obicei, când mă uit la filme mi se par destul de previzibile anumite lucruri și îmi e ușor să ghicesc ce fir va urma acțiunea. Cu The Prestige a fost altfel. Mă uitam și chiar nu bănuiam ce se va întâmpla, care va fi următoare scenă sau ce fir va urma acțiunea.  Iar asta m-a făcut să nu mă plictisesc absolut nicio secundă la filmul ăsta. 
Pe parcursul celor 130 de minute, atât cât durează The Prestige, apar foarte multe mistere. Iar filmul e așa de bine făcut, încât eram foarte curioasă să le aflu. Totuși trebuie să recunosc că am bănuit de la început unul din lucrurile dezvăluite la sfârșitul filmului, însă la un alt lucru (truc, i-aș putea spune) pe care-l aflăm tot la sfârșit (și care este cu adevărat șocant) nu m-am așteptat nicio clipă.

Mi s-au părut foarte interesante și detaliile pe care le-am aflat despre iluzionism și despre începuturile acestuia. M-a șocat faptul că animalele folosite în trucuri mureau în timpul actului.
Distribuția filmului mi-a plăcut foarte mult. Nu mai văzusem până acum niciun film cu Hugh Jackman (cel care joacă rolul unuia dintre magicieni). Îl știam doar din pozele de prin reviste. Spre rușinea mea, îl consideram doar un actor foarte musculos, care joacă prin niște filme la care nu mă voi uita niciodată (cele din seria X-Men). După ce am văzut The Prestige, îl consider un actor foarte talentat, șarmant și atrăgător (sunt femeie, nu aveam cum să nu remarc asta). Și cred că rolul de bărbat de pe la 1800 i se potrivește foarte bine. Chiar îi stă bine în costumele alea.

Nici pe Christian Bale nu-l mai văzusem în niciun film, dar m-a impresionat și el. După ce am văzut The Prestige, m-am mai uitat la un film cu el, The Fighter. E o diferență ca de la cer la pământ între personajele pe care le interpretează în cele două filme, dar este credibil în ambele roluri.

Scarlett Johansson joacă și ea în filmul ăsta, în rolul asistentei-amante. Actrița asta a jucat în foarte multe roluri de amantă (și aici, și în Match Point, și în He's just not that into you, și în The other Boleyn girl, chiar și în Vicky Cristina Barcelona pe alocuri). E prototipul de la Hollywood pentru amantă, așa cum Keira Knightley este prototipul de femeie din filmele de epocă. 


The Prestige este unul dintre cele mai bune filme pe care le-am văzut vreodată, o îmbinare de mister, thriller și dramă, care te pune la final pe gânduri (și te pune bine). 


Și pentru că tot nu prea am rezumat eu acțiunea, voi lăsa mai jos niște citate, care mi se par relevante pentru film.
"Every great magic trick consist of three parts or acts. The first part it's called "The Pledge". The magician show you something ordinary: a deck of cards, a bird or a man. He shows you this object. Perhaps he asks you to inspect it to see if it is indeed real, unaltered, normal. But of coourse, it probably isn't. The second act it's called "The Turn". The magician takes the ordinary something and makes it do something extraordinary. Now you're looking for the secret...but you won't find it, because of course, you're not really looking. You don't really want to know. You want to be fooled. But you wouldn't clap yet. Because making something disappear isn't enough: you have to bring it back. That's why every magic trick has a third act, the hardest part, the part we call "The Prestige".

"You never understood  why we did this. The audience knows the truth: the world is simple. It's miserable, solid and all the way through. But if you could fool them, even for a second, then you can make them wonder, and the you...then you got to see something really special ...you really don't know?...it was... it was the look on their faces..."

"Never show anyone. They'll beg you and they'll flatter you for the secret, but as soon as you give it up ... you'll be nothing to them."

"The secret impress no one. The trick you use it for is everything."

2 comentarii:

  1. Iubesc filmul acesta! L-am vazut de vreo 5 ori si il recomand mereu oricui vrea sa vada un film bun. Pe Christian Bale trebuie sa il vezi neaparat in American Psycho, The Machinist si Rescue Dawn. Am vazut mai multe din filmele lui, dar in acestea mi s-a parut genial. E genul de actor care se implica enorm in rolul pe care il are.

    RăspundețiȘtergere